Nieuws

Race verslag pinksterraces Zandvoort 2014.

De kop is er weer af voor ons seizoen 2014. De reis ging afgelopen vrijdag morgen 6 Juni naar het Circuit Park Zandvoort.
De mannen hebben in de werkplaats afgelopen winter hard gewerkt aan de truck, er zijn diverse aanpassingen gemaakt aan het
chassis en motor. Ook het uiterlijk van de truck is flink onderhanden genomen door Spuiterij de Wilde uit Vaassen.
Ze hebben een prachtige truck neergezet.
Ook de sponsoren die ons voor dit jaar weer steunen willen wij wederom bedanken.

Vrijdag 6 Juni zijn we rond 8:00uur vertrokken richting Zandvoort, waar we s'middags al mochten warm draaien in de
tijd training voor race 1. Alles was los geweest aan de truck dus het was de eerste rondes goed aftasten wat de truck
ging doen. Alles verliep goed tijdens de hele sessie, we trainden de 5e tijd op het startveld. Na de tijd training is de
truck weer klaar gemaakt voor de race van Zaterdag. Zaterdag werd er gestart om 13:00uur. De kop werd aangevoerd door
Cees Zandbergen en Sascha Lenz. Wij hebben zelf een eenzame race gereden, de eerste paar rondes was er nog een kleine
strijd met broer Rody. Verder is er een goeie race neergezet met geen fouten. De truck is betrouwbaar en daar gaat het om.
Echter was dit wel het moment om constante rondes neer te zetten, weinig gevecht en er een goeie training van te maken
voor de volgende races. Wij zijn geeindigd op de 5e plaats in Race 1. Zaterdag na de races hebben we de truck weer
klaar gemaakt voor de races van Maandag. Ook zijn er een aantal aanpassingen gedaan aan de vering. Dit om te kijken wat
voor effect dit had op de truck tijdens de races van maandag. Zondag was er een rust dag. Dit was voor de teams natuurlijk
heerlijk om ook nog te genieten van het mooie weer en strand. Samen met het team Rainbow Warrior overdag gezellig op het
strand geweest en als afsluiter uiteten met zn allen.

Maandag waren er 2 races. Race 2 en 3 van The Truckrace Battle. Uitslag van race 1 was de startvolgorde van race 2.
Wij gingen dus van de 5e plek van start. Race verliep super goed. De aanpassingen aan de truck vielen zeer goed. De
truck hing in de bochten minder over, waardoor de truck stabiler werd. Wederom gingen we over de streep op de 5e plek.
De laatste race werd er gestart met reserve Grid. Dit betekend dat de snelste rijder achter aanstart. Dit geeft veel
meer spanning tijdens de start en het verloop van de races. Omdat er 10 truck meereden was het heel verrassend dat wij
weer van de 5e plek konden starten. De start van de race ging vrij snel en hard van start. In de eerste bocht was er
een kleine aanrijden tussen een paar trucks. Echter viel dit uiteindelijk mee, wij kwamen samen met Werner Lenz en Rody
het beste uit de 1e bocht. Dit met gevolg dat de eerste helft van de race zeer spannend was. Het veld was mooi uit elkaar
getrokken en het tempo lag zeer hoog. Na 2 rondes met Cees Zandbergen en Dave Smith op de achterbumper leverde
heel wat mooie beelden op van onze camera op de achter bumper. Maar door de ervaring en kracht van de Rainbow Warrior
race truck moesten wij deze na 2 rondes laten lopen. Maar niet te min was dit voor ons de mooiste race. Er waren diverse
duels in het startveld, uiteindelijk kwam iedereen over de finish. Wij kijken terug op een super weekend. We hebben
de eerste kilometers weer gemaakt met de truck. En dit zijn heel positief! Er is een top race weekend georganiseerd
door de PTH (promotion truckracing Holland), hiervoor willen wij jullie ook bedanken. Het truckrace in Nederland is
weer op de weg terug! Wij bereiden ons nu voor op de volgende race op de Nurburgring, dat zal plaats vinden op
18/19/20 July aanstaande. Hier zal het er iets harder aan toe gaan, samen met het engelse veld in de Mittelrheincup.

Seizoen 2014

Komend seizoen heeft de PTH zijn agenda flink uitgebreid. 2 races op circuitpark Zandvoort en zelfs in samenwerking met de BTRA een race weekend op de beroemde ring! (Nurburgring) Het beloofd een spannend seizoen te worden. Na vorig jaar de nieuwe set-up flink te hebben getest en de truck betrouwbaar proberen te maken beloofd het seizoen 2014 veel voor ons, alles gaat  niet vanzelf maar door de flinke inzet van het team komen we heel ver. Dat we het podium kunnen halen is in 2013 wel gebleken. Diverse podium plaatsen in Engeland op Brands Hatch en Nurburgring en zelfs een 3e plaats op circuit Zolder. Wij gaan voor een succesvol en sportief race seizoen en hopen jullie allemaal een keer te zien op één van de circuits.

 

Klaar maken voor seizoen 2013!

Het team is momenteel druk bezig om de truck klaar te krijgen voor komend seizoen.

Seizoen 2013 wordt afgetrapt in Zandvoort in het paasweekend. (Zie agenda, kom allemaal kijken.. na 20 jaar weer terug in Nederland!!!)

Hiervoor is het team nog hard aan het werk om de truck helemaal klaar te krijgen. Wij hebben een nieuwe motor in de truck gezet, en gaan hierdoor van ca. 700pk naar 1000pk. Nu is het zaak om dit allemaal goed op de weg te krijgen.

Daarnaast is het chassis gespoten en ook de cabine voor een frisse blik. Alles ziet er straks weer tip top uit!

 

Nurburgring

Hallo race vrienden,

Op donderdag 12 juil zijn wij om 4 uur vertrokken uit Kampen. Na een regenachtige heenreis kwamen wij aan om 8.30 uur bij het mooie circuit Nurburgring.
Nadat ze ons het plekje toegewezen hadden hebben wij de alles opgezet. Omdat we zo mooi op tijd waren hadden wij de rest van de dag nog om de laatste dingen nog aan de truck te doen, want de truck was net op tijd klaar. Vrijdag was voor ons de vrije training en kwalificatie voor de Mittelrheincup. De training ging echt goed.

Het circuit was top en Frans kwam al snel in het ritme en zette een mooie tijd neer. Tijdens de kwalificatie was de baan nat, in de 3e ronde veremde Frans zich aardig aan het einde van het rechte stuk en belande met de vooras nog in de grindbak. Gelukkig konden wij er op eigen kracht uitkomen en de kwalificatie hervatten. Alleen door een flinke platte kant aan de rechter voorband kon er daarna geen goeie tijd meer neergezet worden, des ondanks stonden wij op de 6e start rij op de 12 plaats, en in onze B-klasse was dat de 4e plek.

Zaterdag was onze race om 15.30 uur. Er moest nog een band gewisseld worden en nog wat zaken aangepast worden, door dat wij een andere achteras geplaatst hebben en deze iets groter is dan de oude achteras liepen er wat probleempjes aan. Toen waren wij genoodzaakt om een het chassis wat aan te passen en onze watertank kwam klem te zitten. Maar door onze goeie monteur was dit ook weer klaar op vrijdag avond en konden wij zaterdag van de FIA races genieten.

Rond 2 uur zijn wij ons klaar gaan maken voor onze race, nog wat laatste checks en water tanken en we stonden op de startgrid om 15.20 uur. Wat een spanning en wat mooi om dit mee te maken tussen een paar grote jongens die door een tijd straf achteraan moesten starten. Toen het veld losgelaten werd en de lampen op groen gingen stormden wij met z'n allen de Mercedes arena in. Wat een geweld en meteen al mooie gevechten. Wij waren de eerste 2 rondes in strijd met James Aikenhead met zijn zwarte IVECO. Maar door een rode vlag situatie moest de race na 2 rondes al gestaakt worden en moesten wij ons opmaken voor een herstart. Na 15 minuten konden wij opnieuw starten en konden mooi aanhaken bij de jongens van de B-klasse.

De rest van de race hebben wij alles goed uit kunnen rijden en tot onze grote verbazing zijn wij als 3e geëindigd. Door een klapband in de uitloop ronde waren wij aardig vertraagd, maar door hulp van Cees Zandbergen die ons verzocht om zo snel mogelijk naar het podium te gaan om onze beker in ontvangst te nemen. Een prachtige ervaring en een mooie beker mee naar huis!

Terug op het paddock bleek dat wij een gebroken remschijf hadden, dat verklaarde ook waarom de voor band knalde omdat deze vast geslagen was. Dus dat werd beide voorschijven wisselen. Zondag ochtend hadden wij de opening van de dag, om 8.00uur moesten wij ons al opstellen.

De start van de race was om 8.30 uur. We werden losgelaten en de lampen gingen op groen. En het ging er meteen ruig aan toe. Het was ook meteen na de eerste ronde dat de race stil gelegd werd. Totaal werd er 3 x opnieuw gestart, vlak na de 3e start kwamen wij nog hard in aanraking met James Aikenhead tijdens een inhaal mannoevre samen met Dutch Donkey. Maar wij konden gelukkig onze weg weer vervolgen alleen met een flinke achterstand. Zo'n 3 rondes voor het eind stond Oly Janes met zijn Scania in de banden stapel en dit betekende dat wij weer op een podium plek reden. En na eigenlijk een eenzaam eind van de race viel de geblokte vlag voor ons!

 

Weer een 3e plaats en een super afsluiting van een top weekend. De rest van de dag hebben wij nog kunnen kijken naar de prestaties van Cees Zandbergen en Erwin Kleinnagelvoort die mee reden in de FIA races waar het er ook hard aan toe ging!
Wij kijken terug op een top weekend, en gaan ons klaar maken voor de race op Zolder op 22 en 23 september.

 

 


 

De eerste Truck Race Battle gaat gehouden worden!

Na anderhalf jaar voorbereiding, promotie maken, is het dan gelukt om een Truck race te organiseren. Deze Battle gaat plaatsvinden op het Circuit van Zolder op 22 en 23 september 2012. Te samen met het FIA Europees Truck Race kampioenschap treden wij aan in een eigen race met deelnemers uit Nederland, Engeland en Duitsland met maximaal veld van 25 trucks in twee klasse. Wij willen meteen van deze gelegenheid gebruik maken om het Circuit Zolder te bedanken voor hun medewerking en mede inzet om dit mogelijk te maken.


Dit is een eerste stap om het truck racen weer terug te krijgen in Nederland en wel waar de Nederlandse coureurs aan mee kunnen doen, door de drempel laag te houden. Natuurlijk zullen de veiligheid en de milieu eisen hoog in het vaandel blijven staan, maar je hoeft geen fabrieksrijder te zijn om mee te kunnen doen!

Dit is pas het begin, we zijn in gesprek met Circuit Zandvoort voor 2013. Beide partijen hebben de wil om het truck racen te laten gebeuren maar de veiligheid aldaar, is een obstakel die eerst genomen moet worden om de zware jongens te kunnen laten rijden!

Maar nu eerst The Truckrace Battle op Zolder!! Binnenkort meer nieuws over deze primeur.
Bekijk de poster

Bron: http://www.thetruckracebattle.nl/

 


 3 Nederlanders in BTRA Cup op Brands Hatch.

Het circuit van Brands Hatch ligt een uur rijden vanaf Dover richting Londen. De weersvoorspelling meldde voor het hele weekend regen aan, maar de zaterdag was zonovergoten, hoewel erg koud. Eigenlijk ideaal weer voor de racetrucks.


Zaterdag werd er nog niet geraced. Het was een dag van trainingen en kwalificatie tijden neerzetten voor de races van de zondag

Een tegenvaller voor alle teams was dat de racebanden niet meer gebruikt mogen worden. Ridgedon is gestopt met de productie van deze banden. Het reglement geeft dan aan dat deze niet meer toegepast mogen worden...

Andere racebanden maakten een verschil van 2 seconden op een ronde maar dat hield Marco Donk er niet van om zijn ronde tijden met 3 seconden te verbeteren, in vergelijk met vorig seizoen, dus in feite met 5 seconden en dat leverde hem een plek op in de derde start rij in de race op zondag van de B klasse.

Nieuwkomer Frans Smit was naar Engeland gegaan om ervaring op te doen. In de tweede trainingssessie snoepte hij 2,5 seconden van zijn snelste ronde tijd af, waarmee hij aansloot in het achterveld van de B klasse. Maar er zit veel meer in de Scania en ook in mij, vertelde Frans. ‘Nog een paar rondes het circuit rond jagen en ik weet dan nog beter de ideale lijn en kan ik betere tijden halen. De truck is snel genoeg.’

Cees Zandbergen, vorig jaar nog in de B klasse komt dit seizoen uit in de A klasse en die klasse past hem wel. Super bochtenwerk, aanremmen en strikt de ideale lijn rijden is wat hij op Brands Hatch liet zien. Maar Cees kent het Circuit dan ook als geen ander. Ondanks dat in de A klasse de snelheden wat hoger liggen, kon de Rainbow Warrior erg goed meekomen.

De ‘lagelanders’ hebben zich behoorlijk op de Engelse kaart gezet en dat belooft wat voor de races van Zolder.